Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

In ons speelveld horen we diverse redenen of overwegingen waarom iemand een carrièrestap ambieert. Uitdaging in het werk, de hoogte van honoreren, balans werk-privé, reisafstand etc. Allemaal thema’s wat mensen prikkelt om na te denken over de toekomst of men de uitdaging bij de huidige werkgever blijft vinden of dat men een nieuwe uitdaging moet aangaan. Het binden en boeien is ook een veelbesproken thema wat werkgevers tegen ons aanhouden om medewerkers gestimuleerd te houden voor de langere termijn.

In dat thema hebben we te maken met diverse generaties, bijvoorbeeld Babyboomers (generatie X) en de Millenials (generatie Y). Al deze generaties kijken anders tegen bepaalde zaken aan en hebben andere drijfveren wat men in het werk belangrijk vindt.
Generatie X (geboortejaar 1955-1970) typeert zich als zelfredzaam, praktisch en no-nonsense. De ‘patatgeneratie’ (geboortejaar 1970-1985), ook wel pragmatische generatie, richt zich meer op levensgeluk en zelfontplooiing. De generatie Y (1980-1994), kenbaar als prestatiegeneratie, is de meer zelfverzekerde generatie, actiever op internet, gemakzuchtiger. Daarna komt de Generatie Z (geboren tussen 1990-2000), de multitaskende generatie die het digitale tijdperk volledig heeft omarmd.

Elk van deze generaties heeft haar competenties waar men hoog op scoort, maar wat drijft deze doelgroep nu écht en hoe bindt en boei je ze? Je kunt je organisatie volledig inrichten op de diverse generaties, maar belangrijker is om de competentie van jouw organisatie, veelal ondernemerschap, de boventoon te laten voeren. Al deze generaties hebben namelijk op hun specifieke wijze het ondernemerschap nodig en de mate van beloning wat hier bij past. Denk bijvoorbeeld aan lange termijn incentives (Long-Term Incentives, LTI) en korte termijn incentives (Short-term Incentives, STI). Daarnaast wordt ondernemerschap ook gevoed met ontwikkelen en innoveren. Het opleiden en ontwikkelen van medewerkers stimuleert ook borging met een organisatie. Het innoveren van een organisatie dan wel mensen, dienstverlening of processen geeft tevens het gevoel van aangehaakt blijven bij actualiteiten en concurrentie.

Concluderend is het belangrijk om, over de diverse generaties heen, prestatie indicatoren met daaraan gekoppelde regelingen te benoemen waar een stuk ondernemerschap mee gevoed kan worden. Eénieder wil toch gestimuleerd worden op zijn of haar eigen manier.

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×