Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

Traditie versus technologie

We schrijven 2008, onze opdrachtgevers inclusief wijzelf worden overvallen door de “crisis”. Resultaat voor veel bedrijven en branches: teruglopende omzetten, oplopende overhead en een daling in de winstmarge. Gevolg? Reorganisatie, herstructurering en het maken van de spreekwoordelijke “pas op de plaats”.

Er is veel geschreven over de crisis, wie heeft het zien aankomen en hoe had men moeten anticiperen? De conclusie is helder, laten we leren van het verleden, maar doorpakken naar de toekomst. Na een periode van behoud breekt nu de tijd aan dat bedrijven gaan kijken naar de toekomst. Daarbij is van belang om nu de vraag te stellen “zijn we klaar voor deze toekomst?”. In diverse media wordt gesproken over de Generatie Y. Een nieuw soort medewerker met andere behoeftes. Technologie gaat sneller en onderwerpen als thuiswerken, mobiel bereikbaar en balans in werk en privé krijgen een andere invulling. Daarbij vraagt de werknemer een andere benadering dan voor de crisis. Een andere benadering dus van u als werkgever.

Vanuit ons vakgebied rijst dan ook de vraag, “wat betekent dit voor de Directeur of DGA van de toekomst?”. Op welke wijze heb je respect voor tradities, maar ben je als Werkgever in staat mee te gaan met de wensen van de toekomst? En wat als het antwoord op deze vraag betekent, dat je als Directeur niet meer het “beste” bent voor het bedrijf? Durf je daar dan actie op te ondernemen?

De Directeur van de toekomst stelt zich de vraag: “wat is mijn toegevoegde waarde voor de organisatie?”. Daarbij dient kennisoverdracht, ruimte tot ondernemen en het bedrijf in de toekomst een constant onderdeel van de bedrijfsvoering te zijn. Op eindbeslissende posities zijn we op zoek naar ervaring en senioriteit, maar zouden we dit niet moeten aanvullen met enthousiasme en jeugdigheid? Een andere blik op het bedrijf, open-minded, out of the box en wellicht niet gevoed door beperkingen uit het verleden? Kan de huidige DGA wel zonder Generatie Y?

De werkgever omarmt hierin traditie, maar kijkt via technologie naar de toekomst. Door het werken toegankelijker te maken voegt hij flexibiliteit toe. Thuiswerken, mobiel vergaderen en het online kunnen benaderen van je documenten zorgt voor flexibel werken. Niet minder werken, maar anders werken. Werken naar een doelstelling versus aanwezig zijn op de daarvoor gestelde tijdstippen.

Door te investeren in technologie tracht men ons leven makkelijk te maken en positioneert men zich in de markt als aantrekkelijk werkgever. Een werkgever die zijn medewerkers uitdaagt, stimuleert, maar vooral ook luistert naar de wensen van de toekomst. Juist dan ontstaat er de gewenste wisselwerking. Senioriteit leidt op, stimuleert en enthousiasmeert. Tradities, werkwijzen, maar vooral ook kennis gaan niet verloren, maar worden door de nieuwe generatie aangevuld met technologie, innovatie en omdenken.

De generatie Y vraagt dus een ander type leidinggevende, DGA of Directeur. Iemand die niet kijkt naar het aantal geklokte uren, maar naar de bijdrage die de werknemer heeft geleverd. Technologie versus traditie? Technologie in combinatie met traditie! Vanuit mijn standpunt onderscheidt de Directeur van de toekomst zich door dienstbaar te zijn aan de organisatie. Het bedrijf naar een hoger plan brengen door kritisch te zijn naar zichzelf. “Ben ik klaar voor generatie Y?”, “Hoe past mijn rol nog in het bedrijf” en “Heb ik mijn opvolger voor de toekomst klaar staan”?

Laten we het tijdsmoment van de crisis vergelijken met de komst van een nieuwe generatie. Een andere manier van werken die doorbreekt wat men kent. De crisis overviel ons en bracht een situatie waarop we niet of wellicht onvoldoende waren voorbereid. Als we weten dat de Generatie Y zijn intrede doet in onze bedrijfsvoering, moeten we hierop dan niet anticiperen?

Erkennen dat het bedrijf verandert en dat het tijd is voor een andere invulling, is geen teken van zwakte, maar het toppunt van ondernemen. Groei, ook in een rol als Directeur of DGA, door het omarmen van de toekomst in de nieuwe generaties.

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×