Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

In de afgelopen weken heb ik het genoegen gehad om met verschillende directeuren van allerlei bedrijven en organisaties van gedachten te wisselen over organisatievraagstukken die voor hen op dit moment relevant zijn. De vraag die vooral leeft is hoe in te spelen op een sterk veranderende markt en de verandering die van de organisaties nodig is om de aansluiting bij die markt te houden. De rol van de medewerkers daarin is een hele wezenlijke. Want je kunt als directeur jouw organisatie wel willen veranderen, maar verandert jouw team dan automatisch mee?

De vraag stellen is de vraag beantwoorden. Het ligt voor de hand dat medewerkers niet automatisch mee veranderen. Ook al heb je de boodschap nog zo goed uitgelegd. Ook al zijn de missie, visie en strategie nog zo goed uitgekristalliseerd. Vaak begrijpt men wel dat er iets nodig is, maar wil of kan men niet altijd mee. Het moge duidelijk zijn dat niet mee willen een andere aanpak vraagt dan niet mee kunnen.

En dat brengt mij op het volgende. In mijn dagelijkse praktijk spreek ik regelmatig managers en directeuren die in hun eigen loopbaan op een kruispunt van wegen staan. Ze hebben ieder stuk voor stuk al het nodige bereikt in hun carrière, zij hebben succes gerealiseerd en hun verliezen genomen om ervan te leren. Blijf je vervolgens op dezelfde plek werken of is het tijd om de zinnen te verzetten?

En ook voor hen geldt hoe in te spelen op de veranderende vraag. Namelijk de vraag hoe hun eigen ervaring en achtergrond aansluit bij de onderliggende vraagstukken waarmee organisaties en bedrijven te kampen hebben. Wat wordt jouw opdracht als je aan boord komt bij een nieuwe club? Welk leiderschap wordt er van je verwacht? Kun je de energie opbrengen om het kunstje nog een keer te doen? Moet je uit je eigen comfort zone stappen om mee te kunnen?

Onder deze constellatie is het interessant om te zien hoe vraag en aanbod in de arbeidsmarkt elkaar vinden. Er zullen zeker matches ontstaan, maar zeker ook mismatches. Een discrepantie tussen wat iemand wil of kan en wat er gevraagd wordt zal er altijd zijn. Juist daarom is het goed om op een kruispunt van wegen goed op onderzoek uit te gaan. Een onderzoek dat wellicht leidt langs meer traditioneel ingerichte bedrijven en markten. Maar ook onderzoek langs omgevingen waar disruptief het toverwoord is. Waar dingen anders gaan, waar nieuwe inzichten ontstaan en waar werk anders georganiseerd wordt. Hoe ziet jouw onderzoek eruit en welke kant ga jij op?

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×