Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

De laatste jaren heeft het beroep van recruiter een vlucht genomen. Functietitels als, Corporate recruiter, Talent & Acquisition specialist, Sourcing expert zijn aan de orde van de dag. Bedrijven erkennen het hebben en onderhouden van een sterk netwerk van de (latent) werkzoekende. Naast het investeren aan de bureau kant van recruitment ontstaat er een totale nieuwe groep specialisten gericht op het binnenhalen en houden van het talent van de toekomst.

De ontwikkeling in de markt biedt kansen maar ook bedreigingen. Het beroep waar wij zo verliefd op zijn staat vrij voor invloeden van buitenaf. Een opleiding of expertise is onnodig voor het verkrijgen van de titel recruiter. Een vlotte babbel en een actief LinkedIn netwerk lijkt afdoende. De voorbeelden van hoe het niet moet worden tentoongespreid over het internet. Foto’s van 5 collega’s die op dezelfde dag worden benaderd door 1 recruiter vullen het internet. Standaard afwijzingen worden breeduit geanalyseerd door een horde aan internetgebruikers. “De recruiters moeten zich schamen” , “Ze lezen zich niet in” , “Begrijpen ze wel wat we zelf willen”, “Ze snappen mijn vakgebied niet”.

Vanuit de zijlijn volg ik de opmerkingen die gemaakt worden. Ik prijs mezelf gelukkig dat niet 1 van mijn mails op het internet wordt “doorgesproken”. Ook ik maak me namelijk schuldig aan standaardmails, met gemiddeld tussen de 50-100 reacties per vacature ontkom ik hier helaas niet aan. Wel maak ik een selectie, ik probeer iedereen eerlijk antwoord te geven en investeer de tijd in die kandidaten die oprecht ook tijd in mijn opdrachtgever hebben geïnvesteerd. De andere kant van de medaille is namelijk dat net zo als er goede en minder goede recruiters zijn, zo zijn er ook kandidaten die meer of minder tijd steken in hun sollicitatie.

Afgelopen zondag kreeg ik s ’ochtends om 10 uur een WhatsApp bericht. Een bericht van iemand die ik nog niet kende. De letterlijke tekst? “Hallo, kun jij eens kijken of mijn LinkedInprofiel past op jullie vacature. Gr. …………www.linkedin.nl/…….”.

De kandidaat in kwestie verwees naar een directiepositie die via een functieprofiel werd geadverteerd op onze website. Niet reageren is geen optie, na beoordeling van het profiel reageren via de WhatsApp met “nee” ook niet. Ook voor deze kandidaat maak je een persoonlijke afwijsmail met alle reden hierin benoemt. Waarom? Tja, doe je dit niet, dan staat je standaard afwijsmail morgen op LinkedIn. Becommentarieerd door alle “experts”.

Begrijpt u me alstublieft niet verkeerd, ik neem het niet op voor de mindere recruiters, ik neem het ook niet op voor die mensen die er met de spreekwoordelijke pet naar gooien. Maar die collega’s die met hart en ziel recruitment als een vak zien. Ook die maken wel eens fouten. Vergeef het hun, bel ze op, mail ze terug, maak ze slimmer. U zult zien, ook recruiters zijn net mensen.

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×