Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

De stoelendans in de sport is weer actueel. Het seizoen is ten einde en conclusies worden getrokken. Gepromoveerd? Proficiat met uw nieuwe contract! Gedegradeerd? Bedankt, tot ziens!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen groot voetballiefhebber ben. Waarschijnlijk kun je me het type “fan” noemen dat alleen actief is als er een WK of EK wordt gespeeld. Volksvermaak nummer één wordt het ook wel eens genoemd. Toch intrigeert de voetbalwereld me met name om één onderdeel. De stoelendans die de diverse coaches elk jaar halverwege of op het einde van het seizoen gedwongen moeten maken. Vanuit mijn rol als Executive Search Consultant verbaasd, verbijsterd en met name boeit me dit ten zeerste.

Stel we zouden deze methodiek toepassen op de zakelijke wereld? Wat betekend dit dan voor uw organisatie. Her en der lees ik artikelen over de “topsportmentaliteit” in het bedrijfsleven. Passie, enthousiasme en een enorme drive liggen hieraan ten grondslag. Oud topsporters worden omschreven als de ideale medewerker, maar is de oud voetbalcoach ook de ideale directeur?

Stel je voor dat we bij ieder tegenvallend seizoen niet gaan reorganiseren maar dat we het succes van de organisatie enkel en alleen ophangen aan de directeur? Omzetcijfers niet gehaald? Bedankt voor de inzet maar tot ziens! Order te laat uitgeleverd? Geen genade, op zoek naar een andere uitdaging.

Kun je de coach of directeur afrekenen op het resultaat van de groep. Natuurlijk hoor ik u denken, daarom is hij ook eindverantwoordelijk. Wat zou er echter gebeuren als we hem lieten zitten? Zou rust en vertrouwen ervoor kunnen zorgen dat het volgend “seizoen” wel het beoogde resultaat bereikt wordt? Of heeft het zin om meteen een nieuw gezicht voor de groep te zetten. Daarbij je ook nog indenkend dat als je de coach vraagt te vertrekken omdat hij niet voldoet hij direct hetzelfde trucje bij je “concurrent” gaat verzorgen.

Sport en zaken liggen enerzijds dicht bij elkaar, anderzijds zijn het twee compleet verschillende werelden. Iedereen beseft zich dat een bedrijf er niet mee gebaat is om elk jaar op zoek te gaan naar een nieuwe eindverantwoordelijke. Anderzijds is het trekken van de conclusie na een onsuccesvol seizoen wellicht een zelfreflectie die ook in het bedrijfsleven zijn intrede zou moeten doen.

Voor nu, fijne wedstrijd.

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×