Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

“Hoe gaat het met je?”, Druk! Het meest gehoorde antwoord op de eerst genoemde vraag. Als je de huidige artikelen op internet en in de krant erop naslaat zie je de beschuldigende vinger naar het constant bereikbaar zijn. Iedereen kan op elk moment van dag bereikt worden en we maken hier dankbaar gebruik van.

De stress van vandaag zorgt voor de burn-out van morgen. Het is een niet te onderschatte valkuil in het leven van zowel de werkgever alsook de werknemer. Hoe komt het toch dat iedereen die je het vraagt het druk heeft? Zou het zeggen dat je het niet druk hebt een soort van schaamte teweeg brengen? Zorgt het “druk” hebben ook voor een onderhuids gevoel van belangrijkheid?

Uiteraard begrijp ik ook dat je niet in een openbare netwerksetting op de vraag hoe het gaat meteen je levensverhaal afratelt. Maar een welgemeende “goed” of “goed met uitdagingen” moet toch kunnen. Toch intrigeert het druk hebben me. Hoe kun je, zonder afbreuk aan kwaliteit, ervoor zorgen dat je het minder druk hebt. Een vroegere leidinggevende gaf me de tip om altijd meteen op te pakken wat je snel kunt afhandelen. “Maak van jouw probleem iemand anders zijn probleem” zei hij altijd. Ben je bijvoorbeeld thuis aan het verbouwen en op zoek naar een stukadoor. Bel er meteen 2 voor een afspraak of mail voor een offerte. De bal ligt nu bij hun, en jij hoeft er niet meer over na te denken. Openstaande opdrachten zoals hij ze noemde zorgen voor een vol hoofd. Een vol hoofd zorgt voor “mist” en mist zorgt ervoor dat je niet meer weet wat wel en niet belangrijk is. Je moet dit tenslotte allemaal de hele dag onthouden.

We merken dat we snel geleefd worden door de waan van de dag. Deze waan zorgt ervoor dat we blijven doordraaien. Als er maar vaak genoeg een beroep op ons wordt gedaan dan zijn we dus overduidelijk belangrijk. Deze waan zorgt ook voor het gevoel dat we allemaal wel kennen. Het is vrijdagmiddag en je hebt hard gewerkt die week, maar kijk je eerlijk terug dan bekruipt je toch de vraag wat je nu daadwerkelijk bereikt hebt.

De grootste valkuil ben je zelf. Zo, die is eruit. We hebben een schuldige!

De grootste valkuil ben je zelf. Je bepaalt tenslotte zelf hoe je werkt. Uiteraard zijn er in iedere werkweek onderdelen die je niet zelf in de hand hebt. Hoe je met deze onderdelen omgaat bepaal je echter wel zelf. Laat je een email 1 week in je mailbox staan, lees je hem 10 keer voordat je reageert. Of pak je 1 moment om alle reacties en acties in 1 keer uit te zetten. Uit je mailbox is tenslotte uit je hoofd. Staat het rode getalletje ook te pronken in je terugbellijst. Of bel je iedereen dezelfde dag terug en ga je met een schone lijst de avond in.

De waan van de dag is de zorg van morgen. Wat nou als ik de waan van de dag de dag laat?

Time management is een waardevolle les voor iedere werkgever en werknemer. Plan in blokken, laat je niet afleiden, zet je telefoon op stil, en de nieuwe email alert uit. Zorg vooral voor een methodiek die jou in staat stelt met een leeg hoofd naar huis te gaan. Rust in je hoofd is rust op je bureau. Meer rust zorgt voor innovaties en ruimte om na te denken over de toekomst. Die toekomst die je de ruimte geeft om slimmer en efficiënter te ondernemen.

Het druk hebben is 1, druk blijven is 2, druk maken is 3.

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×