Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

Vanuit mijn professie kom ik met veel ondernemers in contact (van klein-, midden- en groot MKB) in diverse bedrijfstakken: van handelsbedrijf, productiebedrijf tot dienstverlener. Mooi om al die enthousiaste verhalen te horen over hoe hun bedrijven actief zijn in de markt, wat ze op het gebied van vernieuwingen doorvoeren om de concurrentie voor te blijven, hoe ze hun organisatie hebben ingericht om optimaal klanttevredenheid te bewerkstelligen en wat hun organisatie tot ‘best-place-to-work’ maakt: bijna onoverwinnelijk en een victoriaans gevoel! Daar krijgt men energie van! Dat typeert een entrepreneur!

Op de vraag hoe men denkt over de eventuele opvolging, overname of intreden van de 2e generatie familie (mocht dit beschikbaar zijn op de lange termijn) verschilt men echter van scope. Je hoort hierop uiteenlopende geluiden waar ze met het (nu licht) aantrekken van de economie misschien nog niet de prioriteit hebben liggen (of niet willen hebben!). Omdat de ondernemer in zijn ogen de ‘kip-met-de-gouden-eieren’ in handen heeft met zijn bedrijf moet dit toch geen enkel probleem zijn?

De praktijk wijst anders. De tijd dat corporate bedrijven bij je op de stoep stonden om je bedrijf over te nemen voor miljoenen zijn passé! Fusies en participaties spelen nog steeds, maar je ziet dat bij een plotselinge bedrijfswaardering er interessante zaken naar voren kunnen komen.
Vaak zie je dat, door het gas geven van de ondernemer met zijn bedrijf door de jaren en het leiden hiervan door de recessieperiode de afgelopen 7 jaar, er mogelijk bepaalde processen zijn ingeslopen en bedrijfseconomische beslissingen zijn gemaakt, wat een eventuele opvolging kan bemoeilijken. Denk hierbij aan klantrelaties welke aan de ondernemer hangen en niet met de ‘bedrijfsnaam’ zaken doen, een bedrijfspand wat ingeweven zit in de werkmaatschappij, de eventuele pensioenvoorziening van de eigenaar/DGA wat uit een eventuele (uiteraard succesvolle!) verkoop toch meer dan voldoende moet kunnen worden afgestort(!), een personeelbestand zonder dossieropbouw en zo kan ik nog even doorgaan.
Vaak zie je ook dat, wanneer de ondernemer eindelijk de beslissing heeft gemaakt om zijn bedrijf verkoop klaar te willen maken of een participant te willen zoeken, hij/zij ook niet meer de 100% motivatie en ondernemersvuur in de ogen heeft wat zijn onderneming in de succesjaren tot topmarges heeft doen leiden (en dus ook een goede waarde vertegenwoordigde).
Eigenlijk is de ondernemer dan iets te laat om de ‘hoofdprijs’ te kunnen vangen voor zijn organisatie en zich vrij te kunnen waren van zijn bedrijf, of zijn bedrijf aan een 2e generatie over te kunnen laten vloeien zonder er nog 3 tot 5 jaar met halve overtuiging in mee te moeten draaien.
Zaak is dus om al in een vroeg stadium te onderzoeken wat de beste optie is voor directieopvolging of bedrijfsovername dat, wanneer het gevoel mocht bekruipen om de onderneming over te willen dragen of er een extern avontuur kriebelt, dit ook in hapklare brokken kan gebeuren en doorgevoerd kan worden zonder zware financiële reparaties en gekunstelde constructies in organogrammen.

Advies hierbij is om in de aanloop- en top van succes van je onderneming je de vraag te stellen: “wat nou als ik morgen wegval: kan mijn bedrijf dan zonder terugval gestaag doordraaien (zodat bijvoorbeeld de continuïteit van werkgelegenheid van de collega’s gewaarborgd blijft en de klanten worden bediend, maar ook dat ik of mijn erven toch de inkomsten uit dividend kunnen ontvangen om zo met een gerust hart oud te kunnen worden)?”

Belangrijk hierin is om tijdig een soort van ‘2e laag’ in je bedrijf te bouwen, noem het adjunct of operations of iets dergelijks, welke door kan groeien naar bijvoorbeeld Algemeen directeur. Hierin creëer je tijdig een ‘rechterhandfunctie’ van jou als ondernemer. Enerzijds is dit misschien een investering voor je bedrijf als deze persoon niet uit eigen geledingen komt, anderzijds kan het je behoeden voor een moeilijk verkoopbaar bedrijf wanneer je als ondernemer een stapje terug wilt doen (en geloof me: dit komt altijd onverwachts!).

Maar het mooiste bijkomend voordeel komt nog: Met een goede adjunct/operations directeur achter jou als ondernemer, weet je dat achter jouw rug alles in grote lijnen goed is geregeld en je er in principe geen omkijken naar hoeft te hebben. Dit creëert rust tussen je oren. Hierdoor kun jij als ondernemer doen waar je goed in bent (en wat je naar alle waarschijnlijkheid ook het leukste vindt): Ondernemen en pionieren met je bedrijf en kansen zien en benutten om verder te excelleren!

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×