Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

De economie trekt aan! …tenminste als ik de berichten op RTL-Z en Prinsjesdag mag geloven. Allemaal goede geluiden waardoor we als Nederlanders de toekomst weer wat positiever inzien.

Maar wat gaat dit betekenen voor de werkgever en werknemer? Hierin zie je wat conflicterende belangen ontstaan in de markt. Deze belangen moeten beiden niet onderschatten, maar ook goed om dit van elkaar te weten.

De werkgever of bestuurder ziet kansen in de aantrekkende economie om zijn omzet en winstgevendheid van de organisatie te willen laten stijgen. Deze kansen liggen voor hem/haar primair in het aantrekken van nieuwe klanten of markten, uitbouwen bestaande klanten, het vergroten van zijn afzet en het verder terugdringen van de operationele kosten.
Misschien houdt de werkgever of bestuurder hierin niet altijd voldoende rekening met zijn ‘human capital’: zijn werknemersbestand. Deze zijn voor hem essentieel om de groei te bewerkstelligen in een behouden stijgende lijn, met rust in de organisatie. Met name de managementlaag is hierin voor de werkgever/bestuurder in tijden van recessie een ruggengraat geweest, welke nu met een aantrekkende economie van toegevoegde waarde voor hem/haar kunnen zijn. Dit uiteraard met een kanttekening: nieuwe tijden vragen ook nieuwe medewerkers of managers op diverse geledingen in het bedrijf om een andere manier van denken te bewerkstelligen.

Ook de werknemers zien de markt aantrekken (lees: vacatures/MBI’s/participaties etc). Dit doet hen, na 7 jaar recessie, ook nadenken over vervolgstappen in de toekomst bij andere werkgevers. Dit gras kan, maar hoeft niet altijd, groener te zijn bij de buren: lonkende incentives en financiële toespelingen van collega-bedrijven hoeven niet altijd zaligmakend te zijn. Kies bewust voor een overstap voor de mid-lange termijn waar, buiten het financiële aspect, ook het onderbuik gevoel en de balans werk-privé (voor ieder individueel anders) in juiste verhouding is.

Samenvattend:

Werkgever/bestuurder: onderschat niet wat een goed-functionerend medewerker/manager/directeur betekent voor uw organisatie en koester deze doelgroep. Neem hem/haar mee in de visie van uw organisatie: dit geeft betrokkenheid en mede-ondernemerschap. Kijk ook kritisch naar sleutelposities in het bedrijf waar in nieuwe tijden ook een nieuw geluid wordt gevraagd.

Werknemer: Bekijk kritisch potentiële functies/participaties in de arbeidsmarkt en vaar niet blindelings op financiële handreikingen. Laat u goed informeren en adviseren: een overstap in carrière is een niet te onderschatten stap die consequenties met zich mee kan brengen.

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×