Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

Met de zomervakantie bijna achter de rug en met hopelijk een paar mooie zomerweken voor de boeg, is het wat mij betreft tijd voor een luchtig maar niet onbelangrijk onderwerp.

Ik wil het niet hebben over het gegeven dat de zomervakantie zo lekker is geweest. Dat je volstrekt ontspannen na 3 weken zowaar zin krijgt om weer te gaan werken. Of over de zomer als moment van bezinning van waaruit iemand tot de conclusie komt dat het tijd wordt voor een andere werkomgeving. Om vervolgens een hele verhandeling te geven hoe je dat het beste kunt aanpakken met mooie tips als: “je moet een goede reden hebben om ergens weg te gaan, maar je moet ook een goede reden hebben om ergens naar toe te gaan”.

Ik wil het ook niet hebben over de arbeidsmarkt die afgaand op de meest recente cijfers van het CBS nog steeds overspannen trekjes vertoont. Met de vertaalslag daarvan naar van 93 werklozen per 100 vacatures of naar de sectoren van handel, zakelijke dienstverlening en zorg waar de krapte nog steeds het hoogst is. Om vervolgens ook hier een hele verhandeling te geven over het belang van het binden en boeien van medewerkers, employer branding, arbeidsmarktcommunicatie en de rol van de recruiter in deze.

En omdat ik me voorgenomen had om een luchtig onderwerp aan te roeren is dit nu dan ook niet de plek en het moment om een discussie te starten over de do’s en de don’ts van berichten op LinkedIn. Plaats je nu wel of niet een foto van je pasgeboren kind? Deel je jouw huis in de verkoop op dit platform of is dat privé? En tenslotte – en nu wordt het menens – is het een mooie gedachte dat een LinkedIn profiel – In Memoriam langdurig overeind blijft? Zo, we zijn er: nu wordt het tè serieus en is het tijd is voor een ander onderwerp.

Sta mij dan toe het volgende luchtige maar zeker niet onbelangrijke onderwerp aan te roeren. Het valt mij regelmatig op dat er veel gebruikers zijn die een oude profielfoto gebruiken op LinkedIn. Soms zelfs nog foto gemaakt door en bij hun vorige werkgever. Mag dat eigenlijk? Bij wie ligt het (portret-)recht van deze foto? En wellicht belangrijker: wil je dit eigenlijk wel? Wat let je om een actuele foto te gebruiken? Van iedereen is een goede, zakelijke representatieve foto te maken. In het kader van de do’s en de don’ts op LinkedIn vind je een eindeloze hoeveelheid content over dit onderwerp. Er worden zelfs polls gehouden om te bepalen wat de ideale profielfoto voor iemand is. Tel uit je winst.

In het kader van een luchtig maar niet belangrijk onderwerp doe ik hierbij de oproep om al die fris opgedane zomerenergie te gebruiken en aan de slag te gaan met de profielfoto. Ik ben benieuwd welke frisse gezichten ik in de komende tijd voorbij zie komen!

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×