Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

15 jaar geleden: De start in een commerciële rol en er moet een netwerk opgebouwd gaan worden. Hoe begin je vanaf scratch? En welke handvaten heb je nodig?

Na diverse inventarisaties in de markt de eerste weg gekozen wat het beste paste met betrekking tot het persoonlijk contact leggen: netwerkclubs.
In de periode van de jaren 2000 waren er diverse netwerkclubs; regionaal, landelijk en/of specialistisch. Van netwerkborrels, kennissessies, eredivisie- en eerste divisie voetbalavonden, netwerk lunches, golfdagen, sponsoravonden: aangezien het netwerk zo groot en sterk mogelijk moest worden dan ook maar de beslissing gemaakt veel netwerkclubs te proberen. Het kost een hoop avonduren maar de eerste stappen werden gezet en de (toen nog) rolodex, later visitekaartjesklapper(s), begonnen gestalte te krijgen!

Toch heeft het ‘netwerk bouwen’ door de jaren heen een behoorlijke ontwikkeling doorgemaakt. De komst van platformen als LinkedIn hebben ons anders doen bewegen in de netwerken, en je netwerk is openbaar geworden voor elkaar. Kans of bedreiging?

De afgelopen jaren is het aanleggen en uitbreiden van je netwerk via de digitale platformen veilig en efficiënt geworden: je zoekt in bepaalde branches de juiste contactpersonen van bedrijven en je probeert de connectie te maken: makkelijk en doelgericht.

Toch hoor ik de laatste tijd om me heen dat het benaderen en bouwen via je digitale netwerk wel onpersoonlijk kan worden. Men accepteert elkaar niet lukraak meer als er nog geen persoonlijk contact is gelegd of een introductie is geweest. En sommigen krijgen een overkill aan reacties binnen m.b.t. connectie-verzoeken: een verzoek moet onderscheidend en persoonlijk zijn wil het indruk maken.

Ik verneem de laatste tijd ook steeds meer en meer dat men weer waarde hecht om elkaar persoonlijk te ontmoeten middels goed gefaciliteerde netwerkevents waar de juiste doelgroepen samenkomen. Verbinden en bouwen aan een sterk netwerk begint toch bij een persoonlijke klik en introductie. Dat je erna een connectieverzoek stuurt als administratieve borging is dan de logische vervolgstap.

Op deze wijze bouw je mijns inziens een sterk(er) netwerk. Een netwerk hebben is namelijk anders dan een netwerk kunnen gebruiken. Daar gaat het in essentie om. Het gaat er niet alleen om wie je kent, maar ook wie JOU kent en wie jij kunt introduceren.
Het netwerk moet natuurlijk groeien, via connecties van jouw connecties of mensen welke je persoonlijk hebt ontmoet. Deze introducties zijn het waardevolst en kunnen je veel gaan brengen in de nabije toekomst: een win-win situatie is geboren en duurzaam voor de langere termijn.

Happy hunting!

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×