Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

In mijn vorige blog heb ik een inkijk gegeven in het belang van de juiste ‘employee experience’ en met name de positieve impact hiervan op de betrokkenheid, performance en loyaliteit van je werknemers.

De conclusies lijken voor de hand liggend, maar hebben mij desondanks aan het denken gezet aan het eind van 2019 en de start van weer een nieuw jaar. Niet in de laatste plaats vanwege de traditie dat ‘goede voornemens’ bij uitstek rondom de jaarwisseling worden uitgesproken en vol enthousiasme worden ingezet. Zo ook door mij!

Daar waar ‘employee experience’ namelijk de verbinding tussen werkgever en werknemer duidt, is ‘candidate experience’  de variant waar ik mij op focus:  mijn relatie met de kandidaat die ik spreek voor een mooie (senior) management of directiefunctie.
Daar waar in de executive search vaak de aandacht veelal uitgaat naar het binnenhalen van de felbegeerde (exclusieve) opdracht, begint ‘het spel’ dan eigenlijk pas. Hoe krijg ik de juiste kandidaten aan tafel?  Maar nog belangrijker: hoe houd ik ze enthousiast!

Niets lijkt eenvoudiger dan dat, maar uiteindelijk gaat het bij succes altijd om de details. En laat dat nu net de valkuil zijn voor vele consultants, ‘moi’ inclusief! Maar zo moeilijk is het niet. Sterker nog, ze zijn vaak o-zo voor de hand liggend…

Dus mijn goede voornemens? Successen behalen!  Tuurlijk John, wie wil dat niet?!
Hoe dan?  Door te zorgen voor míjn optimale ‘candidate experience’!  Klinkt leuk John, maar hoe dan? Zo dus….
Ik ‘verwen’ mijn kandidaat op alle vlakken, net zoals ik zelf graag verwend wordt. Dus ik verras, want afspraak = afspraak is echt té gemakkelijk. Het gaat om de details:  ik weet wie er voor of liever naast me zit, ik achterhaal het ‘hogere doel’ van hem of haar om die nieuwe job te willen krijgen.
Ik overtref de verwachtingen die ikzelf gecreëerd heb. Ik geef de volle aandacht van begin tot eind én daarna. En ik zorg vooraf voor een duidelijk proces, communiceer juist én duidelijk, en maak het persoonlijk.

“Maar deed je dat dan allemaal nog niet, John?”
Zeker! Maar goede voornemens hoeven niet altijd nieuw te zijn, maar zijn er om je scherp te houden!

Dus tot snel… en laat je verrassend ‘verwennen’!

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×