Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

2.0 of is het inmiddels 3.0…in mijn vakgebied wordt deze term steeds vaker gebruikt, met name in de zakelijke dienstverlening. “Wij zoeken de Accountant 2.0, de Advocaat 2.0, de Consultant 2.0 en kunnen jullie deze voor ons vinden?” Maar wat wil dat nu eigenlijk zeggen “2.0”? In de meeste gevallen wordt het omschreven als het nieuwe werken of wel de nieuwe medewerker. Volgens mij wordt hier hetzelfde mee bedoeld als “het schaap met de vijf poten”. In deze tijd is het niet meer voldoende dat iemand vakinhoudelijk sterk is, maar iemand moet ook commercieel onderlegd zijn, communicatief sterk zijn, een “netwerker” zijn, goed met klanten om kunnen gaan en dit ook leuk vinden, relatiebeheer, kansen kunnen zien en omvormen tot omzet en dan bij voorkeur ook collegiaal zijn en in het team passen. Hoe reëel is dit?

Volgens mij wordt hier hetzelfde mee bedoeld als “het schaap met de vijf poten”

Doordat we met z’n allen een flinke economische crisis hebben doorgemaakt zijn veel specialistische functies veranderd, met name functies die zowel een vakinhoudelijk karakter als ook veel klantencontact hebben. Ik gebruik als voorbeeld de Accountant, een aantal jaren geleden was het voldoende dat een Accountant vakinhoudelijk goed was en het leuk vond om zijn klanten te adviseren, dit omdat alles draaide om de jaarrekening. Door een automatisering slag, is het werk van een Accountant veranderd en is het niet meer de jaarrekening waar het om draait, maar het advieswerk wat hieruit voortkomt. Een ondernemer vindt het niet meer interessant om in juli te weten wat zijn omzet vorig jaar was, maar hij wil ieder moment van de dag op de hoogte zijn. En daarnaast hierop voortijdig inspringen en in geadviseerd worden. En juist dit vergt andere competenties van een 2.0 medewerker. Tevens zijn klanten kritischer geworden met als gevolg dat ze hierdoor ook eerder overstappen naar een concurrent. Dit kan een overweging zijn op basis van een kostenaspect, vakinhoudelijk aspect of de zogenaamde “klik”. En wederom vergt dit andere competenties van een 2.0 medewerker om deze klanten toch te behouden. Als laatste hebben veel bedrijven een moeilijke periode achter de rug, een periode waarin veel zakelijke dienstverleners een inkrimping van hun klantenportefeuille ervaren. Om dit weer op pijl te krijgen, juist, je voelt hem al aankomen, vragen we weer andere competenties van de 2.0 medewerker.

Al deze competenties dienen gebundeld te worden in de Accountant 2.0, de Advocaat 2.0, de Consultant 2.0 of hoe je het wil noemen “2.0”. Maar hoe reëel is dit? Hoe reëel is het dat een ICT-er ook een ton aan nieuwe omzet genereert, hoe reëel is het dan, dat een RA Accountant die altijd bezig is geweest met het controleren van de jaarrekening, het nu als sport gaat zien om zoveel mogelijk visitekaartjes te verzamelen bij een netwerkbijeenkomst. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen en lopen er ook een aantal kroonjuweeltjes rond die al deze competenties bezitten. Mijn advies als je deze tegenkomt, is om ze zo snel mogelijk aan te nemen. Ik denk overall wel, dat je je als organisatie de vraag moet stellen waar de meeste behoefte aan is. Hoe je de sterke punten van medewerkers kunt bundelen en de minder sterke punten kunt aanvullen door bijvoorbeeld een collega. Laat medewerkers in hun waarde en laat ze zich verder ontwikkelen in de competenties die ze wel beheersen en haal hier het hoogst haalbare uit. Dan kun je ook eerlijk beoordelen of deze medewerker past binnen het “nieuwe werken”. Een goede 1.0 medewerker die al jaren goed functioneert binnen je organisatie maar enkele competenties mist om een 2.0 medewerker te worden, is toch niet meteen niks meer waard?

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×