Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

Als we de berichtgeving omtrent de arbeidsmarkt in de gaten houden dan vallen de experts over elkaar heen om uit te leggen hoe de ideale arbeidsmarkt eruit zou moeten zien. De berichtgeving omtrent het oneerlijke aanname beleid is ons allen bekend. Bedrijven en recruiters selecteren ogenschijnlijk niet alleen op achtergrond maar ook op leeftijd en zelfs op afkomst. Het anonieme cv wordt in het leven geroepen. De fora stromen vol met discussies over het weglaten van (veelal)  buitenlandse namen en het niet vermelden van geboortedata. Een discussie met vele voor- en vele tegenstanders. Een onderwerp dat dan ook genoeg besproken is.

Kijkend vanuit de zijlijn naar dergelijke discussies intrigeert me altijd die ene opmerking waarin een veelal senior kandidaat of medewerker van buitenlandse afkomst juist aangeeft geen problemen te hebben ervaren. Hoe kan het zijn dat hij of zij niet ervaart wat de rest van het forum als alledaags benoemt? In eerdere blogs hebben we gezamenlijk al geconcludeerd dat de wereld bestaat uit goede en minder goede recruiters, als ook goede en minder goede potentiele medewerkers. Voor mijn gevoel ligt de winst in “Referral Marketing”. Voordat ik dit uitleg een kleine uitstap naar www.zoover.nl

U kent het wellicht wel, de zomervakantie komt eraan en de bestemming voor dit jaar moet gekozen worden in een huishouden met diverse meningen. Na lang beraad is de regio akkoord bevonden. Nu moet alleen nog die ene parel in het aanbod van hotels en campings gevonden worden. Het eisenlijstje wordt opgesteld en naast een meer dan overdreven groot zwembad dient de kamer / standplaats van het juiste niveau te zijn. Schoonmaak bij voorkeur meerdere malen per dag zonder dat we het zien en altijd voldoende wc-papier zodat er niet met de rol over het terrein moet worden gelopen.  Welke bron van informatie gebruiken we dan om te toetsten of, de door meerdere marketing medewerkers gemaakte, website accuraat is? Juist, Zoover.

We zijn inmiddels in het fenomeen beland dat de mening over een hotel of camping geplaatst vanaf de bank belangrijker is geworden als een zorgvuldig opgestelde website of keurmerk. Als iemand schrijft dat er veel geluidsoverlast is of de schoonmaak te wensen overlaat dan nemen we dit meteen voor waar aan. De onbekende recensent wordt de onbedoelde goeroe van de te plannen vakantie.

Nu terug naar recruitment. Waarom komt de ene kandidaat wel aan tafel en de andere niet? Marketing……..oftewel, Referral Marketing. Mond op mond reclame. De goede oude referentie. Ons kent ons. Het zoover.nl van de werving en selectie. Het feit dat iemand anders positief over je praat, je naam laat vallen bij een openstaande positie of je actief pitched bij een werkgever is bepalend voor je succes.

Investeren in een netwerk is minstens zo belangrijk als investeren in een goed opgesteld cv. Ons kent ons, en kent ons je niet, dan doet ons geen zaken.

Gebruik je netwerk, wees positief ook als het even lastig is. Vraag hulp, zet je netwerk in. Er is niets zo krachtig als een warme lead, of dit nu geldt voor de kandidaat of voor het bureau. Ons kent ons.

Succes, en tot op de volgende bijeenkomst van de heer of mevrouw Ons.

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×