Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

“Time flies when you’re having fun”. Tien jaar geleden alweer, toen ik kennismaakte met de wondere wereld die werving en selectie heet. Net afgestudeerd aan de opleiding P&A, jong en ambitieus, maar ook onervaren en naïef. Via mijn “netwerk” van toen kwam ik terecht bij Personato, een werving en selectiebureau met name toegespitst op de bemiddeling van middenkaderfuncties. Ik ga jullie niet vermoeien met een biografie van mijzelf, die komt later als ik groot en beroemd ben, maar met een inkijk in de wereld van recruitment door de jaren heen.

Tien jaar geleden was het woord recruitment amper te vinden in de Dikke van Daele, en werd er veelal gesproken over werving en selectie. En bij de werving en selectiebureaus van die tijd werkte veel jonge honden, want recruitment was nog geen vak en de omlooptijd van een gemiddelde “Consultant” was negen maanden. Dat gingen wij wel even anders doen! Met een inlog van monsterboard, nationale vacaturebank, intermediar, stepstone, jobtrack en nog wat kleinere websites, had je als junior al een dagtaak om iedere dag deze sites af te struinen op zoek naar de beste kandidaat! Want ons motto was: ‘wij moeten de eerste zijn’. Dat betekende ook struinen op zondagavond om dan direct deze kandidaat te kunnen benaderen en de eerste te zijn! Naar opdrachtgevers moest je altijd met zijn tweeën omdat de bijrijder van een papiertje moest lezen hoe je ergens moest komen via routeplanner.nl.

Inmiddels is erg veel verandert in tien jaar, in de wereld, maar zeker ook in de wondere wereld die werving en selectie heet. Om te beginnen is Recruitment een vak geworden! Na tien jaar in deze wereld gewerkt te hebben, kan ik nu vol trots zeggen dat ik werkzaam ben als Senior Consultant bij TopProfile Executive Search. Je hoeft niet meer uit te leggen wat het inhoud wat je doet en waarom je het zo leuk vindt. Want de term Recruitment is inmiddels een bekende in de Dikke van Daele. Ook het daadwerkelijk werven van kandidaten is sterk verandert. Het “monsterboarden” is over gegaan in marketing en netwerk. Veel draait nu om je netwerk, het vergroten hiervan en je “naam” die bekend moet zijn al dan niet door je eigen inzet of de marketingstrategieën die hiermee gemoeid zijn.

Ook de welbekende term digitalisering heeft toegeslagen in recruitment land. Met CRM-systemen als Bullhorn die puur toegespitst zijn op recruitment op internationaal niveau, kun je namelijk alles. Het heeft ons werk leuker gemaakt en strategischer. “Meten is weten” is ook zo’n uitgekauwde term, maar zo belangrijk. Input – output, wat levert een opdracht eigenlijk netto op. Jarenlang waren targets hetzelfde, in welke branche of economische tijd je ook zat en wat de kosten ook waren. Maar tegenwoordig kun je wel zeggen dat alles ergens op gebaseerd is. En een mooie bijkomstigheid is dat deze CRM-systemen ook een hoop administratieve rompslomp van je overnemen.

Waar ik nu benieuwd naar ben, maar vele met mij, werkzaam in welke branche dan ook, hoe mijn beroep er over tien jaar uit ziet. Ik kan in ieder geval met trots zeggen dat ik carrière gemaakt heb in de wondere wereld die recruitment heet. Mede samen met al mijn collega’s die aan het begin van hun carrière aangaven het anders te gaan doen en mede door de tijd, is ons werk een beroep geworden! Dat biedt veel moois voor de toekomst!

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×