Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

Tenders, wie kent ze niet. Ieder zichzelf respecterend bedrijf doet er aan mee, het uitschrijven van een externe vraag om het volgende jaar die top partner binnen te halen die je kan helpen je organisatie te laten groeien. Maar wat is de toegevoegde waarde of wellicht het onderliggend motief. Verbetering van de dienstverlening of verlaging van de kostprijs.

Ieder jaar stromen de vragenlijsten binnen, een complete beroepsgroep is opgericht en het administratieve proces kan beginnen. Elke potentiële partner doet zijn best om in de massa van inschrijvingen boven te komen drijven. Drijfveren, motivaties en core values worden op papier gezet. Uiteindelijk met dat ultieme doel; leverancier worden van dat ene mooie bedrijf.

U leest het goed, leverancier. Waarin zit het partnership als je een standaard vragenlijst moet invullen met op puntje 10 van de Excel Sheet de vraag naar de “kostenstructuur”. Is het uitschrijven van een tender niet een veredelde manier om je vaste leveranciers te dwingen tot een lagere prijs. Wie van ons heeft niet al eerder al zijn ziel en zaligheid in een tenderproces gelegd om daarna te horen dat men gekozen heeft voor partijen waar men meer ervaring mee heeft.

Begrijpt u me niet verkeerd, ik ben zeker niet tegen het concept Tender. Sterker nog ik geloof ook dat de onderliggende bedoelingen goed zijn. Waar ik als persoon, en wellicht als commercieel persoon moeite mee heb is de schoonheid van mijn beroep te vangen in een vragenlijst van 20 gestandaardiseerde opties. Hoe kan ik als persoon het onderscheid maken als 50 man in een vakje van 2 bij 2 hun antwoord mogen kriebelen. Ik geloof heilig in de menselijke interactie, in de passie voor je beroep en in de waarde die je als individu kunt toevoegen.

Als alles wat u met uw bedrijf in de laatste jaren heeft opgebouwd spreekwoordelijk te vangen is in 20 vragen dan is de toegevoegde waarde wellicht ver te zoeken?

Zeker in de dienstverlening en wellicht speciaal in de recruitment maakt de man of vrouw de dienst. “To tender or not to tender” moet wellicht vervangen worden door “to speak or not to speak”. Ga het gesprek aan met uw potentieel partner. Kijk elkaar in de ogen, leg uw vraagstelling uit en u zult zich verbazen hoe bereidwillig uw partners zijn om van uw probleem hun probleem te maken.

En die prijs? Tja, het blijft een punt en dat mag maar op linkedin circuleren de plaatjes die daar genoeg over zeggen “Als je focust op kosten gaat de kwaliteit omlaag, als je focust op kwaliteit gaan de kosten omlaag”

Voor nu: happy tendering.

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×