Wij maken gebruik van cookies

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, maken wij gebruik van cookies. Door de cookies te accepteren, word je herkend. Zo kunnen we onze website afstemmen op jouw persoonlijke voorkeuren en kunnen we je relevante informatie en advertenties laten zien. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid. Door gebruik te maken van deze website of door hiernaast op akkoord te drukken, geef je aan akkoord te zijn met het gebruik van cookies.

Ik ga akkoord

We zijn met Nederland de weg ingeslagen richting verduurzaming en innoveren. Nederland loopt sterk voorop op het gebied van innovaties, bijvoorbeeld in de machinebouw, de infrastructuur voor elektrisch rijden, de veranderingen binnen wind & energie sector en de ontwikkelingen binnen food en agri. De cijfers laten zien dat de economische groei wat afvlakt in 2019, maar er is nog altijd groei! De krapte op de arbeidsmarkt is een remmende factor voor onze economie. Robotisering en automatisering van (productie)processen staat hoog op de innovatieagenda gepositioneerd. Buiten onze landsgrenzen krijgen wij ook uitdagingen voor de kiezen; handelsverdragen met gerelateerde importheffingen, stijgende lonen in het buitenland, oplopende kosten voor logistiek etc. Laten wij als Nederland onszelf blijven onderscheiden op ons unieke innoverende karakter en onze boerenslimheid.

Verduurzaming en innoveren zijn toverwoorden om economische ontwikkelingen op gang te houden. De kanttekening is wel dat we bij deze toverwoorden het menselijk aspect steeds een beetje meer los lijken te laten. Artificiële Intelligentie en Machine Learning zijn daarvan een sterk voorbeeld: De fundamentele basis van beide vakgebieden is algoritmes gebruiken om gegevens te analyseren, hiervan wijzer te worden, en vervolgens een bepaling of voorspelling te maken over iets in de wereld. Bij Machine Learning wordt de machine getraind door gebruik te maken van grote hoeveelheden data en algoritmes die het de mogelijkheid bieden om te leren hoe de taak uit te voeren.
Foutgevoeligheid wordt uiteraard teruggebracht en voorspelbaarheid wordt meer feitelijk. Wat mij zorgen baart is dat het menselijk aspect langzaam naar de achtergrond verdwijnt. Hierdoor verdwijnt het persoonlijke en het ‘gunaspect’ meer en meer achter de coulissen. Juíst deze factoren zijn in de zakelijke dienstverlening een belangrijk onderscheidend vermogen om een dienstverlening ‘kleuring’ te geven richting de business, relaties en individuen: Je wilt je uiteindelijk persoonlijk geholpen voelen.

De middelen en mogelijkheden op het gebied van innovatie en verduurzaming moeten we in alle toonaarden omarmen, maar laten we elkaar vooral ook persoonlijk benaderen, helpen en ondersteunen waar mogelijk.
In de dienstverlening waarin ik actief ben, merken we dat er hele goede online platformen beschikbaar zijn voor nieuwe uitdagingen in iemands carrière. Deze platformen innoveren steeds meer en geven steeds meer richting aan zoekmogelijkheden en -criteria. De rol van trusted advisor en/of business partner is echter voor individuen en bedrijven zeer wenselijk of zelfs essentieel om de juiste ‘candidate-experience’ of ‘customer-journey’ te faciliteren: de mens maakt het verschil! En vertrouwen is hierin het toverwoord!

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×