We use cookies

In order to provide you with the best possible service, we use cookies. By accepting the tracking cookies, you will be recognized. In this way we can tailor our website to your personal preferences and we can show you relevant information and advertisements, both inside and outside our website. Click ‘I agree’ if you agree. You can always view and change your settings. For more information you can look at our cookie and privacy policy.

I agree

Het is mooi om te zien welke positieve economische ontwikkelingen er zijn in Noord-Brabant. Met name in de regio Eindhoven. Brainport Eindhoven afficheert zich als “innovatieve toptechnologieregio van wereldformaat”. Topics zijn ondernemen, investeren, werken en leren. Een aansluitend ecosysteem is dat van High Tech Campus. Geafficheerd als de slimste km² in Nederland met meer dan 135 bedrijven en instituten en zo’n 10.000 onderzoekers, ontwikkelaars en ondernemers. Zij werken aan toekomstige technologieën en producten. Campusbedrijven, zoals Philips, NXP, IBM en Intel bepalen welke strategische kennis, kunde en R&D faciliteiten zij delen om sneller, beter en klantgerichter te kunnen innoveren in met name de toepassingsgebieden Health, Energy en Smart Environments.

Limburg blijft met Brightlands niet achter. Dit is een ambitieuze community voor open innovatie in gezondheid en duurzaamheid. Verspreid over Limburg zijn er vier campussen. Hier ontwikkelen onderzoekers, ondernemers, investeerders en studenten nieuwe oplossingen op het gebied van materialen, gezondheid, voeding en smart services. Zij vinden hier wat zij nodig hebben voor hun persoonlijke en zakelijke groei: toonaangevende kennis, unieke R&D-technologie, doorlopende leerlijnen, actieve valorisatie en een internationale scope. De Brightlands-campussen bieden plaats aan meer dan 200 bedrijven en instellingen, bijna 12.000 medewerkers en 8.000 studenten van diverse nationaliteiten.

In de afgelopen jaren is het aantal kenniswerkers in bovengenoemde regio’s enorm gegroeid. Ook het aantal kennismigranten. Met de voortdurende groei van bedrijven en organisaties in deze ecosystemen wordt een grote aanspraak gemaakt op de arbeidsmarkt, met name als het gaat om goed opgeleide medewerkers die thuis zijn in de volle breedte van techniek. Hier ligt een belangrijke opdracht voor overheid, onderwijs en bedrijfsleven. Wonen en werken in de betreffende regio’s moet letterlijk aantrekkelijk zijn. Het is zaak om opleidingsmogelijkheden verder uit te breiden, zowel voor praktische als hogere opleidingen. Werkgevers zullen nog duidelijker moeten maken waarom er voor hen gekozen moet worden.

Met betrekking tot dat laatste speelt employer branding en arbeidsmarktcommunicatie een wezenlijke rol. Dat betreft dan niet alleen de fysieke uitstraling van de werkomgeving, maar ook hoe je als werkgever bekend staat, hoe je website eruitziet of wat je daadwerkelijk te bieden hebt. Arbeidsmarktcommunicatie is een vak apart. Dat geldt ook voor recruitment of executive search. Gebruik je de juiste wervingskanalen, communiceer je op de juiste wijze met kandidaten, nodig je hen snel uit, verkort je het beslissingsproces en zorg je voor goede arbeidsvoorwaarden? Vergeet tenslotte niet de nieuwe medewerker te laten landen in de voor hem of haar nieuwe organisatie.

Schroom niet gebruik te maken van business partners die thuis zijn in de complexe materie van employer branding, arbeidsmarktcommunicatie en recruitment. Zij kennen de weg naar die lastig te vinden techneut, die allround productiedirecteur, die ondernemer die de startup naar de scale up brengt. Zij kunnen terugvallen op hun eigen netwerken van bedrijven en kandidaten. Gebruik deze business partners als spiegel ten behoeve van de eigen organisatie of als opstap naar een volgende stap in je carrière. Het zou toch een gemiste kans zijn als je dat niet doet?

Your browser is no longer of this time!

Update your browser to optimally enjoy this website (and many others)Update now!

×